پارکینگ طبقاتی

پارکینگ، یک منطقه یا ساختمان تعیین شده است که می توان خودروها و سایر وسایل نقلیه را در آن پارک کرد و به طور موقت رها کرد. در انگلیسی آمریکایی به آن «پارکینگ» می گویند. پارکینگ‌ها یکی از ویژگی‌های برتر در یک پروژه ساخت و ساز است و اغلب در مجاورت مراکز خرید، ساختمان‌های عمومی، مدارس، مکان‌های ورزشی و تفریحی و غیره است. ساختمان های چند طبقه نیاز به پارکینگ طبقاتی و سازه های با بیش از یک سطح هستند، تا ظرفیت پارکینگ زیادی را در یک ساختار اختصاصی ارائه می دهند.

پارکینگ طبقاتی چیست؟

پارکینگ چند طبقه (MSCP)  یا پارکینگ طبقاتی یک پارکینگ پشته ای است که چندین طبقه دارد، ممکن است محصور باشد و یا می تواند یک ساختمان مستقل باشد. وسایل نقلیه بین طبقات با استفاده از رمپ های داخلی یا خارجی، بالابر وسایل نقلیه یا سیستم های ربات خودکار حرکت می کنند و در مکان مناسب و خالی که مشخص شده است خودرو خود را پارک می نمایند.

ازدحام و افزایش وسایل نقلیه ، با استفاده از ظرفیت ادغام شده بزرگ پارکینگ های چند طبقه استفاده از تجهیزات ترافیکی، می تواند باعث حل مشکلات ترافیکی و گردش جریان ترافیک در خیابان های مجاور شود. مهندسان یا برنامه ریزان ترافیک می توانند به طراحی راه هایی برای کاهش این اثرات کمک کنند. به طور مشابه، طراحی ورودی/خروجی پارکینگ باید به دقت مورد توجه قرار گیرد تا جلوه بصری بازشو در خیابان به حداقل برسد.

اگر ساختمان‌های چند طبقه پارکینگ دارای پارکینگ در سطوح همکف هستند، چنین پارکینگی نباید بلافاصله در مجاورت خیابان‌هایی با ترافیک عابر پیاده یا سایر مناطق عمومی ایجاد شود. در عوض، ساختمان‌های پارکینگ در سطح زمین باید با لبه‌های فعال (مانند خرده‌فروشی یا ادارات) پوشانده شوند تا از مناطقی با نماهای غیرفعال جلوگیری شود.

پارکینگ طبقاتی

طراحی پارکینگ طبقاتی

MSCP ها باید با توجه به بارهای سنگین و متغیر و سایر تنش های فیزیکی که توسط وسایل نقلیه در حال حرکت تحمیل می شود، طراحی شوند. متداول ترین سیستم سازه ای برای MSCP ها یک قاب بتنی پیش ساخته یا قاب بتنی ریخته گری بهم تنیده شده است. این شامل پانل های دیواری ساختاری، کف، تیرها، دال ها، پله ها و ستون ها است. هدف از طراحی این نوع پارکینگ ها این است که تا حد امکان به یک پارکینگ دست یابیم بدون آنکه نیاز به ستون های پشتیبان یا غیره باشد، زیرا این ستون ها فضای موجود برای پارک را محدود می کنند. ممکن است قاب در برابر عناصر باز نگه داشته شود یا می توان نما را تا حدودی برای محصور کردن فضای داخلی نصب کرد.

از نظر طراحی روشنایی برای MSCPهای جدید، باید با BS 5489-1: 2003 و BS EN 12464-1:2002 مطابقت داشته باشد و روشنایی اضطراری مناطق عابران پیاده باید با BS 5266-1 مطابقت داشته باشد. طراحی نور باید پیشگیری از جرم را در نظر بگیرد، به عنوان مثال. با اجتناب از فضاهایی که در سایه هستند. رنگ‌آمیزی سقف‌ها و دیوارها به رنگ سفید یا استفاده از پوشش‌های بتن صیقلی می‌تواند باعث کاهش تعداد چراغ‌ها و در نتیجه کاهش مصرف انرژی ساختمان و هزینه‌های نگهداری شود.

سایر اقدامات طراحی که می تواند برای تلاش و پیشگیری از جرم گنجانده شود شامل ترمیم مناطق آسیب پذیر با پوشش های ضد گرافیتی، استفاده از ویژگی ها مانند سیستم های دوربین مدار بسته، سیستم های کنترل دسترسی و غیره باشد. پارکینگ های طبقاتی معمولاً به دلیل مزایایی که دارند ، بخصوص در این دوران که تعداد ماشین ها افزایش یافته است مورد توجه قرار می گیرند.

کاربرد پارکینگ های چند طبقه

پارکینگ طبقاتی خودرو ( پارکینگ مسقف ، گاراژ یا پارکینگ سرپوشیده ) که در یک ساختمان برای پارک خودروها طراحی شده است، می تواند به شکلی طراحی شود، که دارای چند طبقه برای افزایش تعداد خودروهایی باشد که امکان توقف دارند . پارکینگ طبقاتی از انواع جایگاه توقف خودرو یا پارکینگ محسوب می‌شوند .

چگونه از پارکینگ های طبقاتی استفاده کنیم؟

بسیاری از پارکینگ های خودرو ، ساختمان های مستقل و طراحی شده برای توقف خودروها هستند . رایج‌ترین سازه سیستم در ایالات متحده برای ساخت پارکینگ طبقاتی ، بتن پیش تنیده است . حرکت وسایل نقلیه بین چند طبقه می‌تواند به یکی از روش های زیر صورت گیرد :

  • رمپ های داخلی ، که رایج‌ترین نوع امکانات برای تردد خودروها بین طبقات می باشد.
  • رمپ خارجی ، که ممکن است به شکل یک دایره شیب دار باشند.
  • بالابر خودرو ، که از روش های کم رواج می باشد.
  • سیستم‌های ربات خودکار ، که ترکیبی از رمپ و آسانسور است.
  • در زمین های شیب دار ممکن است از سطح شیب دار زمین برای حرکت خودرو بین طبقات استفاده شود .

در سال های اخیر ، پارکینگ های طبقاتی به عنوان بخشی از مجتمع‌ها ، ایستگاه‌ها ، ترمینال های مسافری یا ساختمان های بزرگ چند منظوره و تجاری ساخته شده اند.

ویژگی های پارکینگ های چند طبقه

  • یکپارچگی ساختاری

سازه پارکینگ طبقاتی متحمل وزن سنگین و رفت ‌و آمد وسایل نقلیه بسیار می‌شود و فشار زیادی را تحمل می‌کند . اتصالات لرزه گیر برای کاهش فشار روی سازه پارکینگ تعبیه می‌شوند . برخی از سازه‌های پارکینگ های طبقاتی در طول ساخت و ساز یا سال های بعد از آن فرو ریخته‌اند . به عنوان مثال ، تصادف خودرو در دسامبر سال ۲۰۰۷ در شارلوت و همزمان تخریب یک پارکینگ در حال ساخت در جکسون ویل فلوریدا و نیز ریزش ناگهانی طبقه میانی یک پارکینگ در مونترال در اثر نشت آب نمونه‌هایی از مشکلات ساختمانی در سازه‌های پارکینگ است . در اکتبر سال ۲۰۱۲ در ریزش ساختمان در حال ساخت پارکینگ در فلوریدا چهار نفر کشته و شماری بیشتر زخمی شدند .

  • سازه‌های پارکینگ پیش ساخته

با رشد پارکینگ های چند طبقه از اواسط قرن بیستم ، بسیاری از سازه‌های پارکینگ با استفاده از بتن پیش ساخته شده‌اند . طراحی پیش ساخته شامل ساخت پنل‌های دیوارهای داخلی و خارجی ، ستون ، سازه ، طبقه ، تیرهای دیوار ، پله‌ها و سنگ نما می‌شود . این قطعات با تریلر به محل پارکینگ حمل می‌شود و ماژول‌ها به ترتیب در کنار هم برپا می‌شوند . در ساخت و ساز مدرن به ویژگی‌های دیگر برای بهبود قدرت سازه هم توجه می‌شود . به عنوان مثال برای استفاده از فیبر کربن تقویت شده پلیمری به جای فولاد سیم مش برای کم کردن بار و افزایش مقاومت در آب و هوای سردسیر استفاده می شود .

پارکینگ طبقاتی

در پایان

ساختمان‌های چند طبقه پارکینگ در مناطق شهری ساخته شده و در حومه شهر یا مکان‌های مرکز شهر مناسب هستند، جایی که می‌توانند از حمایت حمل‌ونقل عمومی (مثلاً نزدیک ایستگاه‌های قطار یا اتوبوس) پشتیبانی کنند. در ساخت پارکینگ طبقاتی توجه داشته باشید که ورودی وسایل نقلیه را طوری تعیین کنید که اختلال در ترافیک، دوچرخه سواران و عابران پیاده به حداقل برسد، یعنی از طریق یک خیابان فرعی به جای جاده اصلی، استفاده کنید تا در عبور و مرور سایر وسایل نقلیه اختلالی پیش نیاید. شما می توانید تجهیزات پارکینگ های چند طبقه یا همسطح خود را از پارک ترافیک به عنوان عرضه کننده انواع تجهیزات ترافیکی، تجهیزات پارکینگ و تجهیزات ترافیکی ایمنی تهیه و پارکینگ خود را به صورت مدرن تجهیز نمایید.

0/5 (0 دیدگاه)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *